Lasergraveren - 2d Kunst
Level 1.1 - Wat is vector?
Leer het begrip vector kennen door te oefenen met de techniek
LEVEL 1
Dit level bestaat uit 3 mini-levels. Je leert verschillende constructietechnieken en maakt een eigen 2D > 3D ontwerp.
Level 1.1 // Wat is Vector (ontwerp)?
Introductie: het verschil tussen vector en pixels.
Level 1.2 // Werken met vector
Oefenen met vector basistechnieken.
Level 1.3 // 2D vector kunst
Bouw je eerste vector project voor de lasersnijder.
Lvl 1.1: Wat is vector (Ontwerp)?
In dit level leer jij het verschil tussen vector en pixel design.
Vector (links) vs. Pixel (rechts)
Pixel (links) vs. Vector (rechts)
Vector
Een vector is een lijn of vorm en staat los van vaste pixels. Een vector is een lijn, curve of vlak.
Waar een pixel een vast plek (een punt) op het beeldscherm is, zitten achter vectoren een wiskundige berekening en staat dit los van een resolutie of pixel.
Als voorbeeld, bij vectoren worden punten aangegeven, bijvoorbeeld punt A en B. In de wiskundige berekening wordt dan tussen punt A en B een lijn (recht) of curve (gebogen) geplaatst.
Het voordeel van vector is dat je onbeperkt kan inzoomen zonder kwaliteitsverlies. Er wordt telkens een nieuwe berekening gemaakt van de lijn of curve waardoor de afbeelding haarscherp blijft.
Druk op het + icoon om onbeperkt in te zoomen zonder kwaliteitverlies.
Pixel (raster)
Een pixel is een punt op het beeldscherm. Samen vormen alle pixels een beeldscherm.
Hoeveel pixels een beeldscherm heeft lees je af aan de resolutie, bijvoorbeeld Full-HD heeft een resolutie (formaat of afmeting) van 1920 bij 1080 pixels en 4K een resolutie van 3840 bij 2160 pixels. Hoe meer pixels een beeldscherm heeft, hoe meer detail het beeldscherm kan weergeven.
Bij pixel ontwerpen kies je vooraf uit hoeveel pixels je ontwerp bestaat. Zodra je gaat tekenen, kleur je een pixel. Dit in tegenstelling tot vector waar je tekent los van de pixels maar met grafische vormen.
Druk op het + icoon om in te zoomen op de pixels.
Waarvoor wordt vector ontwerp toegepast?
Logo's
Logo’s worden in alle formaten toegepast. Van heel klein (een visitekaart) tot op mega grote beeldschermen (narrowcasting) naast de snelweg.
Logo’s worden in vectoren gemaakt zodat hij in elk formaat haarscherp zichtbaar is. Je kan vector bestanden eindeloos vergroten zonder kwaliteitsverlies.
2D animatie en games
Omdat vectoren onbeperkt aan te passen zijn wordt deze techniek gekozen voor het maken van 2D animaties en games.
In deze techniek is het bijvoorbeeld mogelijk om vloeiend armen en benen te laten bewegen, ideaal voor het maken van bewegende karakters en objecten.
Lasersnijders, graveermachines, robotica, bouwtekeningen...
De mogelijkheden zijn eindeloos…
Al deze lasergraffeer/snij voorbeelden(!) zouden op school gemaakt kunnen worden!
Lasergraveren op leer
Lasergraveren op hout
Lasergraveren op metaal
Lasergraveren op hout
Lasergraveren en snijden op hout
Lasersnijden op hout
Lasersnijden op hout voor 3D model
Lasersnijden op hout voor 3D model
Lasergraveren op jeans
Lasergraveren op jeans