3D modelleren

Level 2.1 - Vogelhuis maken

In deze oefening maak jij een vogelhuis. Je mag net zoals bij de sleutelhanger je eigen creativiteit gebruiken.

01. Nieuw bestand aanmaken en naam wijzigen

Maak een nieuw bestand aan door op ‘+ Maken’ en ‘3D-ontwerpen te klikken. Hernoem het 

02. Plaats vloer

Plaats een blok die gebruikt gaat worden als vloer.

03. Maak de eerste muur

Maak de eerste buitenmuur uit een vierkant.

04. Maak overige 3 muren

Maak de overige 3 muren. Hiervoor kan je de knoppen ‘Kopieren’ en ‘Plakken’ gebruiken. Deze knoppen vind je linksboven onder het ‘Tinkercad logo’.

05. Groepeer alle wanden (Vloer + 4 muren)

‘Groepeer’ alle wanden zodat het 1 complete vorm wordt. (Selecteer alle blokken met ‘SHIFT’ of door een selectievenster te tekenen)

06. Plaats cilinder

Maak de ingang voor de vogels, bijvoorbeeld met een cilinder. Plaats hiervoor (bijvoorbeeld) een cilinder tegen 1 van de wanden aan.

07. Maak gat

Verschuif de holle vorm zodat deze aan beide kanten door de wand steekt. ‘Groepeer’ nu de wanden en het gat zodat er een gat ontstaat.

08. Plaats dak

Plaats een blok bovenop de constructie. Dit blok wordt gebruikt als dak, bijvoorbeeld een pyramide. Pas het dak aan zodat hij de gehele constructie bedekt.

09. Bereid cilinder voor als stok

Plaats een cilinder op de vloer en maak deze lang en dun.

10. Zet stok op de juiste plaats

‘Roteer’ de cilinder en plaats deze onder het gat. Dit is de stok waar de vogel op kan zitten om naar binnen te lopen.

VERgeet je werk niet op te slaan!