Micro:bit basis

[vc_row][vc_column][rev_slider_vc alias=”codeclub”][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1526309875521{margin-top: 50px !important;}” el_id=”Code-Club”][vc_column css=”.vc_custom_1506468919149{margin-bottom: 0px !important;padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}”][nd_options_text nd_options_text_tag=”h3″ nd_options_text_weight=”bold” nd_options_text_family=”nd_options_first_font” nd_options_text_align=”center” nd_options_text=”Leer hardware programmeren met de Micro:bit” nd_options_text_color=”#007ffd” nd_options_text_font_size=”40″ nd_options_text_line_height=”50″ nd_options_class=”scaletext6″][vc_empty_space height=”15px”][vc_row_inner css=”.vc_custom_1536749159791{margin-bottom: 20px !important;}” el_id=”Lessen”][vc_column_inner width=”2/12″ offset=”vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”2/3″ offset=”vc_col-md-8 vc_col-xs-12″][nd_options_text nd_options_text_tag=”h3″ nd_options_text_weight=”normal” nd_options_text_family=”nd_options_first_font” nd_options_text_align=”center” nd_options_text=”De leukste start om te beginnen met het leren programmeren van robotica, hardware en electronica doe je met de BBC Micro:bit.” nd_options_text_color=”#007ffd” nd_options_text_font_size=”20″ nd_options_text_line_height=”25″][vc_column_text css=”.vc_custom_1539332111428{margin-top: 15px !important;}”]

Hieronder vind je 8 basisopdrachten die je zelfstandig kan oplossen.

 

Elke opdracht heeft een korte uitleg met daarin hints verwerkt. Met deze hint kan jij de opdracht helemaal oplossen. Bij elke opdracht staat ook een spiekbriefje. Op de spiekbriefjes zie je alle benodigde blokken met ‘code’ staan die je nodig hebt om het programma werkend te krijgen.

 

Let op: soms kan je een codeblok niet vinden, kijk dan goed of je een blokje vind die er heel erg op lijkt. Soms veranderen de teksten op de blokjes iets of kan je ze zelf aanpassen. Je hebt namelijk echt al deze blokjes nodig, niet meer, niet minder.

[/vc_column_text][vc_btn title=”Klik hier voor een printbare PDF” style=”custom” custom_background=”#007ffd” custom_text=”#ffffff” shape=”round” size=”sm” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.twaanlab.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F10%2F0-Opdrachten.pdf||target:%20_blank|”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”2/12″ offset=”vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row_content_no_spaces” css=”.vc_custom_1526370745027{margin-top: 0px !important;background-color: #007ffd !important;}” el_id=”Club-Info”][vc_column css=”.vc_custom_1506468919149{margin-bottom: 0px !important;padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}”][vc_empty_space][nd_options_text nd_options_text_tag=”h3″ nd_options_text_weight=”bold” nd_options_text_family=”nd_options_first_font” nd_options_text_align=”center” nd_options_text=”Opdrachten” nd_options_text_color=”#ffffff” nd_options_text_font_size=”40″ nd_options_text_line_height=”50″][vc_row_inner gap=”10″ css=”.vc_custom_1526372245157{margin-top: 0px !important;margin-right: 25px !important;margin-bottom: 0px !important;margin-left: 25px !important;background-position: center !important;background-repeat: no-repeat !important;background-size: cover !important;}” el_id=”Wanneer”][vc_column_inner width=”1/6″ offset=”vc_hidden-sm vc_hidden-xs” css=”.vc_custom_1536752244077{margin-top: -25px !important;}”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”2/3″ css=”.vc_custom_1539334587287{border-bottom-width: 1px !important;padding-bottom: 10px !important;border-bottom-color: #56a9fc !important;border-bottom-style: solid !important;}” offset=”vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][vc_empty_space height=”10px”][vc_toggle title=”Opdracht 1: Lichtkrant” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1538434063795-ad484c82-43a2″ use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539333777854{margin-top: -15px !important;}”]Maak een Micro:bit lichtkrant met jouw naam. Een lichtkrant is een ledblok waar tekst doorheen scrollt, zoals jouw naam.

 

1. Verzin een leuke tekst en zorg dat deze door het beeld heen scrollt zodra je op 1 van de
knoppen hebt gedrukt.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Opdracht 1: Lichtkrant (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539332395133-86b1b6f7-cada” use_custom_heading=”true”][/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 2: Dobbelsteen” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539332729266-76e604ff-50f2″ use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539333796744{margin-top: -15px !important;}”]Maak van de Micro:bit een dobbelsteen door gebruik te maken van zijn ingebouwde ‘bewegingssensor’.

 

1. Zorg ervoor dat als je de Micro:bit schudt, hij een willekeurig getal tussen de 0 en 6 laat zien.

 

Uitdaging: Je dobbelsteen gooit nu ook een 0. Kan jij ervoor zorgen dat hij alleen 1 t/m 6 kan gooien? Hier heb je waarschijnlijk een extra blokje met een beetje wiskunde voor nodig!

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Opdracht 2: Dobbelsteen (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539332744332-6945d8c7-20be” use_custom_heading=”true”][/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 3: Knipperend hart” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539333030197-d5449f1d-3c76″ use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539333817362{margin-top: -15px !important;}”]Maak met de Micro:bit een lichtanimatie. Je mag zelf iets verzinnen, maar wij geven als startvoorbeeld een knipperend hart.

 

1. Geef de Micro:bit de opdracht dat wanneer je op knop A drukt, er een groot hart
verschijnt, opgevolgd door een klein hart. Herhaal dit enkele keer zodat er een animatie van een kloppend hart op het scherm verschijnt.

 

2. Wil jij graag een auto door het scherm laten rijden? Kijk eens of je dit onder knop B kan zetten.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Opdracht 3: Knipperend hart (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539333039683-f535d517-0e3b” use_custom_heading=”true”][/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 4: Rock, Paper, Scissors” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539333248985-0fcb6e08-ee5e” use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539333834216{margin-top: -15px !important;}”]Maak het spel Steen, Papier, Schaar met de Micro:bit.

 

1. Als je de Micro:bit schudt willen we dat hij een willekeurige keuze maakt tussen 3
verschillende iconen: steen, papier en schaar. Win jij van de Micro:bit?

 

Hint: Je zal een eigen variabele moeten maken. Een variabele is een woord waar je een getal aan vast kan zetten. Net als met de dobbelsteen wil je dat de Micro:bit een eigen gekozen plaatje laat zien. Kan jij met een variabele de plaatjes aan een getal koppelen?

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Opdracht 4: Rock, Paper, Scissors (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539333256769-fa66552f-e30e” use_custom_heading=”true”]Zie je het blauwe tandwiel op het ‘Als Dan’ blok? Hiermee kan je hem aanpassen![/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 5: StopWatch” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539333583773-4f204b9f-8066″ use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539333755769{margin-top: -15px !important;}”]Maak je eigen stopwatch! Je kan van de Micro:bit een oplopende en aftellende stopwatch maken. Wij maken er een aftellende stopwatch van. Omdat we maar 2 knoppen hebben, en een derde kunnen maken door A+B samen te gebruiken, moeten we slim omgaan om een werkende stopwatch te hebben die we zelf in kunnen stellen.

 

1. We willen dat de stopwatch bij opstarten op 0 staat, en je zijn secondes kan instellen door op de A knop te drukken (+3 seconden bij tijd optellen, elke keer dat A ingedrukt wordt (ofwel, instellen voor 6 seconden is 2x knop A indrukken (0+3+3=6 seconden).

 

2. We willen dat knop B gebruikt wordt om het aftellen te laten beginnen. Hiervoor kan je
een variabele waarde maken die je op waar en onwaar kan zetten. Zodra het aftellen begint, moet de gemaakte waarde van seconden aftellen naar 0.

 

3. Het zou handig zijn als we constant in het scherm zien hoeveel seconden er nog over zijn, of hoeveel seconden we aan het instellen zijn

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Opdracht 5: StopWatch (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539333591956-654a5098-94cc” use_custom_heading=”true”][/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 6: Kompas” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539333848083-595122ea-36a9″ use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539334000357{margin-top: -15px !important;}”]De Micro:bit bevat ook een ingebouwde kompas. Door de Micro:bit te draaien zouden we heb dus kunnen uitlezen om de waarde van het noorden, zuiden, oosten of westen aan te geven.

 

1. Een rondje is 360 graden, als je weet op welke graden welke richting zit, kan je deze
koppelen aan de N (van noord), O (van oost), Z (van zuid) of W (van west).

 

2. Door het uitlezen van deze waardes op de richtingssensor van de Micro:bit kan je weten
welke richting hij op draait. Zorg ervoor dat je de uitgelezen waardes omzet in de juiste iconen van N, O, Z en W.

 

3. Omdat we wat preciezer willen zien waar we zitten, willen we maar een beperkte waarde
gebruiken voor het kompas. Dit kunnen we doen door de marge voor een richting zo klein mogelijk te houden. Dus dat zodra we iets teveel van het noorden afwijken, we dat zien aan het scherm omdat hij dan weer leeg wordt. Pas zodra we weer goed richting het noorden gaan, of een andere richting, krijgen we weer een icoon te zien. Zo zal ons kompas perfect werken!

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Opdracht 6: Kompas (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539333854418-7e842e9c-5034″ use_custom_heading=”true”][/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 7: Stappenteller” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334024058-fbcecbfb-cc1e” use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539334163511{margin-top: -15px !important;}”]Als je loopt, dan schudt je lichaam iets. Op dit principe zijn stappentellers gebouwd. Wij kunnen dit exact nadoen met onze Micro:bit.

 

1. Maak de Micro:bit dat hij bij elke schud, 1 stap optelt bij je stappen.

 

2. Wanneer je op de A knop drukt, willen we kunnen zien hoeveel stappen we gelopen
hebben.

 

3. Wanneer knoppen A+B tegelijk ingedrukt worden, dan willen we de stappen weer op 0
zetten.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Opdracht 7: Stappenteller (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334031682-0661ae7e-8f04″ use_custom_heading=”true”][/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 8: Muziek” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334181485-430db7c6-c9c3″ use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539334322785{margin-top: -15px !important;}”]Je kan simpel muziek maken zodra er iets gebeurd in een spel. Met alligator clips kunnen we de Micro:bit aan andere hardware koppelen zoals een luidspreker of oordopjes

 

1. Programmeer jouw Micro:bit zodat hij een leuk deuntje afspeelt.

 

2. Koppel nu jouw Micro:bit aan een luidspreker of koptelefoon met alligator clips en kijk
eens of dit werkt.

 

3. Voeg deze code nu toe aan een van je eerder gemaakte scripts en geniet!

[/vc_toggle][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/6″ offset=”vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner gap=”10″ css=”.vc_custom_1526372245157{margin-top: 0px !important;margin-right: 25px !important;margin-bottom: 0px !important;margin-left: 25px !important;background-position: center !important;background-repeat: no-repeat !important;background-size: cover !important;}”][vc_column_inner offset=”vc_hidden-lg vc_hidden-md” css=”.vc_custom_1539334814321{margin-top: -25px !important;}”][vc_empty_space height=”10px”][vc_toggle title=”Opdracht 1: Lichtkrant” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604854-428f1674-a78d” use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539333777854{margin-top: -15px !important;}”]Maak een Micro:bit lichtkrant met jouw naam. Een lichtkrant is een ledblok waar tekst doorheen scrollt, zoals jouw naam.

 

1. Verzin een leuke tekst en zorg dat deze door het beeld heen scrollt zodra je op 1 van de
knoppen hebt gedrukt.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Lichtkrant (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604855-f8f899e6-89c2″ use_custom_heading=”true”][/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 2: Dobbelsteen” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604856-3845ea4b-da5b” use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539333796744{margin-top: -15px !important;}”]Maak van de Micro:bit een dobbelsteen door gebruik te maken van zijn ingebouwde ‘bewegingssensor’.

 

1. Zorg ervoor dat als je de Micro:bit schudt, hij een willekeurig getal tussen de 0 en 6 laat zien.

 

Uitdaging: Je dobbelsteen gooit nu ook een 0. Kan jij ervoor zorgen dat hij alleen 1 t/m 6 kan gooien? Hier heb je waarschijnlijk een extra blokje met een beetje wiskunde voor nodig!

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Dobbelsteen (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604857-880304b9-16fd” use_custom_heading=”true”][/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 3: Knipperend hart” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604860-04b5dd2f-92af” use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539333817362{margin-top: -15px !important;}”]Maak met de Micro:bit een lichtanimatie. Je mag zelf iets verzinnen, maar wij geven als startvoorbeeld een knipperend hart.

 

1. Geef de Micro:bit de opdracht dat wanneer je op knop A drukt, er een groot hart
verschijnt, opgevolgd door een klein hart. Herhaal dit enkele keer zodat er een animatie van een kloppend hart op het scherm verschijnt.

 

2. Wil jij graag een auto door het scherm laten rijden? Kijk eens of je dit onder knop B kan zetten.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Knipperend hart (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604861-9f3def0d-04bd” use_custom_heading=”true”][/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 4: Rock, Paper, Scissors” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604863-d8c5484d-6e3e” use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539333834216{margin-top: -15px !important;}”]Maak het spel Steen, Papier, Schaar met de Micro:bit.

 

1. Als je de Micro:bit schudt willen we dat hij een willekeurige keuze maakt tussen 3
verschillende iconen: steen, papier en schaar. Win jij van de Micro:bit?

 

Hint: Je zal een eigen variabele moeten maken. Een variabele is een woord waar je een getal aan vast kan zetten. Net als met de dobbelsteen wil je dat de Micro:bit een eigen gekozen plaatje laat zien. Kan jij met een variabele de plaatjes aan een getal koppelen?

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Rock, Paper, Scissors (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604864-80b372e8-789c” use_custom_heading=”true”]Zie je het blauwe tandwiel op het ‘Als Dan’ blok? Hiermee kan je hem aanpassen![/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 5: StopWatch” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604867-1a8738f8-a223″ use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539333755769{margin-top: -15px !important;}”]Maak je eigen stopwatch! Je kan van de Micro:bit een oplopende en aftellende stopwatch maken. Wij maken er een aftellende stopwatch van. Omdat we maar 2 knoppen hebben, en een derde kunnen maken door A+B samen te gebruiken, moeten we slim omgaan om een werkende stopwatch te hebben die we zelf in kunnen stellen.

 

1. We willen dat de stopwatch bij opstarten op 0 staat, en je zijn secondes kan instellen door op de A knop te drukken (+3 seconden bij tijd optellen, elke keer dat A ingedrukt wordt (ofwel, instellen voor 6 seconden is 2x knop A indrukken (0+3+3=6 seconden).

 

2. We willen dat knop B gebruikt wordt om het aftellen te laten beginnen. Hiervoor kan je
een variabele waarde maken die je op waar en onwaar kan zetten. Zodra het aftellen begint, moet de gemaakte waarde van seconden aftellen naar 0.

 

3. Het zou handig zijn als we constant in het scherm zien hoeveel seconden er nog over zijn, of hoeveel seconden we aan het instellen zijn

[/vc_toggle][vc_toggle title=”StopWatch (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604868-896d8f44-dedc” use_custom_heading=”true”][/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 6: Kompas” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604873-33079e24-5c95″ use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539334000357{margin-top: -15px !important;}”]De Micro:bit bevat ook een ingebouwde kompas. Door de Micro:bit te draaien zouden we heb dus kunnen uitlezen om de waarde van het noorden, zuiden, oosten of westen aan te geven.

 

1. Een rondje is 360 graden, als je weet op welke graden welke richting zit, kan je deze
koppelen aan de N (van noord), O (van oost), Z (van zuid) of W (van west).

 

2. Door het uitlezen van deze waardes op de richtingssensor van de Micro:bit kan je weten
welke richting hij op draait. Zorg ervoor dat je de uitgelezen waardes omzet in de juiste iconen van N, O, Z en W.

 

3. Omdat we wat preciezer willen zien waar we zitten, willen we maar een beperkte waarde
gebruiken voor het kompas. Dit kunnen we doen door de marge voor een richting zo klein mogelijk te houden. Dus dat zodra we iets teveel van het noorden afwijken, we dat zien aan het scherm omdat hij dan weer leeg wordt. Pas zodra we weer goed richting het noorden gaan, of een andere richting, krijgen we weer een icoon te zien. Zo zal ons kompas perfect werken!

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Kompas (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604874-75991f2e-acee” use_custom_heading=”true”][/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 7: Stappenteller” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604877-59bdabaf-d3e9″ use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539334163511{margin-top: -15px !important;}”]Als je loopt, dan schudt je lichaam iets. Op dit principe zijn stappentellers gebouwd. Wij kunnen dit exact nadoen met onze Micro:bit.

 

1. Maak de Micro:bit dat hij bij elke schud, 1 stap optelt bij je stappen.

 

2. Wanneer je op de A knop drukt, willen we kunnen zien hoeveel stappen we gelopen
hebben.

 

3. Wanneer knoppen A+B tegelijk ingedrukt worden, dan willen we de stappen weer op 0
zetten.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Stappenteller (Spiekbrief)” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604878-ded6c57e-c454″ use_custom_heading=”true”][/vc_toggle][vc_empty_space height=”42px”][vc_toggle title=”Opdracht 8: Muziek” color=”white” custom_font_container=”tag:h2|font_size:24|text_align:left|color:%23ffffff” custom_google_fonts=”font_family:Montserrat%3Aregular%2C700|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal” el_id=”1539334604883-1fc21ec8-77f2″ use_custom_heading=”true” css=”.vc_custom_1539334322785{margin-top: -15px !important;}”]Je kan simpel muziek maken zodra er iets gebeurd in een spel. Met alligator clips kunnen we de Micro:bit aan andere hardware koppelen zoals een luidspreker of oordopjes

 

1. Programmeer jouw Micro:bit zodat hij een leuk deuntje afspeelt.

 

2. Koppel nu jouw Micro:bit aan een luidspreker of koptelefoon met alligator clips en kijk
eens of dit werkt.

 

3. Voeg deze code nu toe aan een van je eerder gemaakte scripts en geniet!

[/vc_toggle][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1506894025055{margin-top: 60px !important;margin-bottom: 60px !important;}”][vc_column width=”1/3″ css=”.vc_custom_1526551515259{padding-top: 0px !important;}” offset=”vc_col-lg-4 vc_col-md-3 vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][/vc_column][vc_column width=”1/3″ css=”.vc_custom_1506932702339{border-top-width: 2px !important;border-right-width: 2px !important;border-bottom-width: 2px !important;border-left-width: 2px !important;border-left-color: #007ffd !important;border-left-style: solid !important;border-right-color: #007ffd !important;border-right-style: solid !important;border-top-color: #007ffd !important;border-top-style: solid !important;border-bottom-color: #007ffd !important;border-bottom-style: solid !important;}” offset=”vc_col-lg-offset-0 vc_col-lg-4 vc_col-md-offset-0 vc_col-md-6″][nd_options_text nd_options_text_tag=”h2″ nd_options_text_weight=”bold” nd_options_text_family=”nd_options_first_font” nd_options_text_align=”center” nd_options_text=”Volg ons!” nd_options_text_font_size=”35″ nd_options_text_line_height=”35″ nd_options_text_color=”#007ffd”][vc_column_text css=”.vc_custom_1506808492359{margin-left: -40px !important;}”]

[smbtoolbar]

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″ offset=”vc_col-lg-offset-0 vc_col-lg-4 vc_col-md-offset-0 vc_col-md-3 vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” css=”.vc_custom_1506472380464{border-top-width: 1px !important;padding-top: 30px !important;padding-bottom: 30px !important;background-color: #f9f9f9 !important;border-top-color: #f1f1f1 !important;border-top-style: solid !important;}”][vc_column css=”.vc_custom_1506469139427{padding-top: 10px !important;padding-right: 10px !important;padding-bottom: 10px !important;padding-left: 10px !important;}”][vc_empty_space height=”30px”][vc_row_inner equal_height=”yes”][vc_column_inner width=”1/6″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/6″][nd_options_image nd_options_align=”center” nd_options_width=”100%”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/6″][nd_options_image nd_options_align=”center” nd_options_width=”100%”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/6″][nd_options_image nd_options_align=”center” nd_options_width=”100%” nd_options_image=”1281″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/6″][nd_options_image nd_options_align=”center” nd_options_width=”100%”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/6″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *